Av. Carl Friedrich Gauss, 3
08860 Castelldefels
Inici del curs “El grafè: el material del futur a l’aula”, adreçat al professorat dins del programa Professors i Ciència de la Fundació Catalunya-La Pedrera.
Sabies que el futur s’amaga a la mina del teu llapis? Des del grafit es pot obtenir el grafè, un material nou que té propietats excepcionals: per exemple, és transparent i flexible tot i conduint la calor i la corrent.
Dins la 13a edició del programa Professors i ciència de la Fundació Catalunya La Pedrera, aquest curs impartit per l’Institut de Ciència fotòniques (ICFO), ens permetrà descobrir perquè aquest material és tan interessant: no només proposarem activitats pràctiques per portar les seves propietats a l’aula; també explorarem les possibles aplicacions que podrem trobar al futur i visitarem els espais d’ICFO relacionats amb grafè.
Curs adreçat al professorat de Física i Matemàtiques, dels cursos de 3r i 4t d’ESO i Batxillerat.
Objectius del curs
- Conèixer les propietats i les aplicacions del grafè, un material nou i revolucionari.
- Conèixer els darrers avanços de la recerca
- Apropar la física de la llum ales aules d’una manera innovadora, creativa i lúdica a partir de les idees i assessorament del curs
Continguts, dates i horaris
- Sessió 1- 18 d’octubre de 2017
- 16.00 – 16.30: Introducció a l’ICFO i a la fotònica (xerrada). Sabies que la fotònica ens envolta? Parlarem de com la llum ja és a la base de molts aspectes de la nostra vida i de com la recerca puntera que es fa a l’ICFO podria tenir efecte sobre les nostres vides.
- 16.30 – 17.30: Què és el grafè?: propietats (xerrada). El grafè està compost només de carboni, com el carbó, el grafit i el diamant. Però què és que fa que el mateix element ens doni materials tan diferents? I perquè el grafè és tan interessant?
- 17.30 – 17.45: Pausa.
- 17.45 – 19.30: El grafè a l’ICFO: des del laboratori a l’empresa (visita). Les propietats excepcionals del grafè prometen aplicacions sensacionals: visitareu els espias d’ICFO que estan relacionats amb grafè per entendre el procés que segueixen partint d’una idea per arribar a un producte que es pugui utilitzar.
- Sessió 2- 20 d’octubre de 2017
- 16.00 – 17.00: Què és el grafè?: aplicacions (xerrada). El grafè té propietats excepcionals que es poden transformar en aplicacions sorprenents: a través d’alguns exemples donarem una idea del perquè el grafè és tan interessant pel nostre futur.
- 17.00 – 17.45: El grafè a l’aula (pràctica). Encara que sigui un material nou i sorprenent, podem produir grafè i descobrir algunes de les seves propietats amb experiments senzills que es poden realitzar a la classe: ens posarem mans a l’obra per treure tot el profit del grafit dels nostres llapis.
- 17.45 – 18.00: Pausa.
- 18.00 – 19.30: El grafè a l’aula (pràctica).
- Sessió 3- 25 d’octubre de 2017
- 16.00 – 17.30: Taula rodona. Espai de discussió per proposar activitats escolars relacionades amb grafè: portem tots junts el material del futur a l’aula!
- 17.30 – 17.45: Pausa.
- 17.45 – 18.45: ICFO i les escoles: presentació de les activitats de divulgació de l’institut (xerrada). ICFO no treballa només amb grafè: us explicarem una mica tot el que fem per portar la llum i les seves aplicacions a l’aula.
- 18:45 – 19:00: Conclusió.
Aplicabilitat a l’aula
Hem dissenyat els experiments que proposem a la part pràctica perquè es puguin traslladar fàcilment a l’aula: els materials que proporcionem (cables, LEDs, llapis) no són gaire cars i es poden obtenir de manera senzilla. Proporcionarem una fitxa que explica els principis físics darrera de cada activitat i diferents solucions segon el temps i el pressupost a disposició.
Les activitats proposades tenen un caràcter multidisciplinari, que les fan aptes per projectes d’aula transversals, amb conceptes de física, química i tecnologia.
Hem preparat les xerrades per donar als assistents el context i les eines necessàries per aprofitar al màxim els experiments proposats: descriurem les propietats del grafè, les seves aplicacions i els últims avanços en la recerca.
- L’activitat de “Lightpainting” (pintar amb llum) és una activitat amena i divertida per apropar la fotònica a l’alumnat, i pot ser reproduïda als centres educatius. Es pot dur a terme amb diferents graus de sofisticació. Com a mínim cal una sala en la que pugui haver foscor, una càmera programable per tenir llarg temps d’exposició, fonts de llum i materials complementaris (com els del “kit fotònic” disponible en servei de préstec).
- També descriurem breument els altres programes de divulgació de l’ICFO que podrien ser aplicats a l’aula pels assistents.
- Valors afegits
- Els docents assistents adquiriran una sèrie de materials relacionats amb les pràctiques fetes al curs.
- Ens agradaria mantenir contacte amb els professors que implementin aquestes pràctiques durant l’any en curs perquè ells puguin aprofitar al màxim els nostres materials i al mateix temps puguin avaluar-los.
- Els estudiants que estiguessin interessats en el tema del grafè pels seus treballs de recerca podrien contactar-nos per reb30re més informació i eventualment visitar les nostres instal·lacions i parlar amb els nostres investigadors.
En total ,el curs dura 10 hores, compta amb 30 places i té un preu de 36 euros.