Fitxa d'activitat

Els selfies, més enllà de l’autorepresentació

Data
03/06/2015
Hora
15:00
Localització
Edifici UOC – Seu Central
Av. Tibidabo, 39-43
08035 Barcelona
Descripció

Seminari de recerca sobre selfies impartit per Edgar Gómez Cruz i Helen Thornham, de la Universitat de Leeds. L’organització del seminari, que es celebrarà en anglès, és a càrrec del grup de recerca mediaccions # Cultura Digital de l’Internet Interdisciplinary Institute.

El fenomen “selfie” està de moda en diverses disciplines acadèmiques i en les agendes d’investigació actuals. Fins i tot el diccionari Oxford va declarar que “selfie” era la paraula de l’any 2013, i va suggerir que també s’ha convertit en un referent i pràctica habituals en els mitjans de comunicació més populars. Tant si es concep com una “documentació” ràpida del jo (Jenks, 2013), una “revolució sociocultural” sobre l'”afirmació de la identitat” (Silvestri, 2014, p. 114), una “condició” dels mitjans socials (Thumim 2012, p. 137), una convergència política de l’objecte i el subjecte de la pràctica fotogràfica (Olszanowski, 2014, p. 84) o bé com una moda neoliberal, fins i tot narcisista però cada vegada més normativa de “marca personal” (Van Dijck, 2013, p. 203; Mehdizadeh, 2010; Marwick, 2013), queda clar que els “selfies” es refereixen a unes pràctiques socioculturals i polítiques cada cop més àmplies que cal considerar de manera immediata.

A partir d’un extens corpus de projectes de recerca etnogràfics, entre els quals s’inclouen pràctiques fotogràfiques (Gómez Cruz, 2012), joves cineastes i escriptors (Gómez Cruz i Thornham, 2015), i recerques actuals amb joves desocupats, sostenim que és problemàtic en si mateix concebre els “selfies” com una “documentació del jo” i també com una afirmació de la identitat neoliberal (narcisista). Per contra, defensem que cal entendre els “selfies” com un ampli fenomen social, cultural i mediàtic que va molt més enllà d’una simple imatge representativa. Aquest plantejament, al seu torn, per força ens allunya de l’objecte “en si mateix”, i per tant, pretén veure els “selfies” com un fenomen sociotècnic que, ara per ara i de manera provisional, engloba diversos elements diferents de la comunicació digital mediatitzada.

Entrada lliure, amb seients limitats, enviant un correu electrònic a mediaccions@gmail.com.

Més informació

Loading Map....
Comparteix l'article